back  main  up  next This site can be viewed at all resolutions
Last update:
21-12-2003 06:09:10

NETWARS

Netwars to gra stworzona przez firmę Novell, a napisana przez Edwarda Hill'a. Jest naprawdę niezwykłą pozycją, gdyż posiada własny mini-silnik grafiki 3D, oraz możliwość gry wieloosobowej przez sieć, a także możliwość wydawania prostych dźwięków za pomocą głośniczka systemowego, przy czym objętość pliku EXE (który działa samodzielnie, bez żadnych dodatkowych plików) wynosi 45840 B. Gra działa bez żadnych sterowników, pod kontrolą systemu DOS, w trybie graficznym o 16 kolorach i rezolucji 640*480. Oczywiście można ją uruchomić pod Windows, gdyż  nie stwarza żadnych problemów (jeśli są jakieś problemy, stwarza je windows - patrz Rozwiązywanie problemów).

Po uruchomieniu ukazuje się ekran powitalny z informacją o Prawach Autorskich, oraz możliwością wyboru trybu gry Single player, lub Multi player. Nie posiadam karty sieciowej, ani zainstalowanych protokołów, więc tryb Multi player u mnie nie działa, opiszę zatem tryb Single player.

Po wybraniu na ekranie powitalnym opcji 'Single player mode' ukazuje się ekran, u którego górnej krawędzie znajduje się menu. W tym menu mamy możliwość wyjścia z bieżacego trybu gry do ekranu powitalnego, uruchomienia gry, wyboru urządzeń kontrolnych (mysz, mysz odwrócona, klawiatura), ustawienia opcji dźwięku (glośnik systemowy albo brak dźwięku), ustawienia opcji grafiki (czy do wyswietlanie obiektow maja byc wykorzystywane same linie czy wypelnione wielokaty). Po wciśnięciu klawisza F1 mamy także dostęp do strony pomocy wyjaśniającej, których klawiszy możemy używać.

Po wybraniu opcji 'Game/Start new game' ukazuje sie ekran wyboru stopnia trudności, od któego chcemy zacząć naszą rozgrywkę. Po wybraniu stopnia trudności ukazuje się nam ostatni ekran - informacja o tym, ilu przeciwników i o jakich parametrach przyjdzie nam pokonać. Po wciśnięciu klawisza ENTER wkraczamy w wirtualny świat.

Fabuła. Daleka przyszłość, gdzieś w przestrzeni, daleko od wszelkich systemów planetarnych.
Od stuleci w galaktyce trwa wojna. Podli Kretosi pragną zniszczyć Terrańską cywilizację. Dowództwo Floty Terrańskiej tworzy wielką sieć komunikacyjną, umożliwiającą szybki przerzut wojsk w dowolne miejsce kosmosu. Sieć ta składa się z punktów Ksi - końcówek teleportacyjnych tuneli podprzestrzennych,  którymi można przetransportować każdą ilość sprzętu i ludzi. Punkty Ksi nie są wykrywalne w żaden sposób, jednak istnieją urządzenia samonawigujące, które potrafią samoistnie zbliżać się do punktów Ksi, wykorzystując właściwości ich pola siłowego. Do transportu poprzez tunel podprzestrzenny niezbędne są duże ilości energii, dlatego wokół punktów Ksi gromadzi się urządzenia do transformowania energii pól Ksi - tzw. POD (Power Organize Device). Urządzenie te wyposażone są we wspomniane systemy nawigacyjne, które za pomocą słabych pól grawitacyjnych utrzymują POD w stałej odległośći od Punktu Ksi. W ostatnim czasie wywiad doniósł, że nieprzyjaciel wykrył położenie jednego z  naszych punktów Ksi. Jako najlepszy pilot Floty zostajesz przeteleportowany do tego punktu. Twoim zadaniem jest ochronić zgromadzone wokół punktu Ksi POD, gdyż nieprzyjaciel będzie próbował je porwać i wykorzystać do swoich celów. Z raportów wynika, że nieprzyjaciel posiada specjalne jednostki projektowane do odciągania POD od punktu Ksi. Aktywowaliśmy ich systemy autodestrukcji. Jeśli POD zostanie odciągnięty od punktu Ksi poza Twoje pole widzenia, zostanie zniszczony. Pamiętaj, że te urządzenia są dla nas bardzo cenne. Nie pozwól na porwanie POD.

Kilka screenów.

Download: netwars.zip [44794 B]

Gra jest symulacją lotu/walki w przestrzeni kosmicznej. Brak jest grawitacji, nie ma określenia góry i dołu, istnieje pewna bezwładność (nie da się zawrócić, a nawet ostro zakręcić, na pełnej prędkości). Ładnie zasymulowany jest ruch zarówno samych pojazdów, jak też rakiet i pocisków. Proste algorytmy zachowania wrogów dają szansę przewidzieć ich ruchy, jednak przewaga liczebna potrafi trochę utrudnić. Netwars jest przykładem dobrego, surowego wykonania programu, w którym skoncentrowano się na jakości symulacji, oraz ukazaniu przestrzeni 3D, bez zbędnych szczegółów, jednak z mistrzowsko zrealizowaną perspektywą.

Rozwiązywanie problemów. Zależnie od wersji systemu, może się zdarzyć, że program przy starcie spowoduje wyświetlenie błękitnego ekranu z informacją o tym, iż musi byc uruchomiony w trybie pełnoekranowym. Ustawiamy wtedy we właściwościach programu (klikając jego ikonę prawym klawiszem i wybierając Właściwości) w zakładce Ekran, aby był uruchamiany na pełnym ekranie.


©opy®ight 2003 by sEwer

Encoding ISO 8859-2 [ąćęłńóśźż]